Ga naar hoofdinhoud
"Archeologisch museum voor de steentijd"

Onderwijs

Beleef met uw klas/groep de rijke archeologische en geologische geschiedenis van de Friese Wouden. De Neanderthalers en hun jacht op groot wild en daarna ook de rendierjagers komen in het museum voorbij en tenslotte ook de eerste boeren in onze streken, de oerboeren.
Het museum laat zichzelf in principe zien, maar een klassebezoek mét rondleiding heeft beslist een meerwaarde. Voor rondleidingen aan schoolklassen (basis- en voortgezet onderwijs) rekent het museum ook € 25. Dat is inclusief vooroverleg over het programma en handreikingen in bijvoorbeeld de vorm van een vragen- en opdrachtenformulier. Voor informatie en aanvragen graag mailen naar  info@ijstijdenmuseum.nl

Spreekbeurt over IJstijden voor de basisschool

IJstijden zijn interessant, maar een spreekbeurt over ijstijden is niet gemakkelijk. De laatste ijstijd is al heel lang geleden. Als je wilt weten hoe het hier was in een ijstijd moet je nu kijken op de Noordpool of zo.

Wat is een ijstijd?
In een ijstijd is het zo koud dat de sneeuw in Noorwegen in de zomer niet meer smelt. In de winter komt er dan weer nieuwe sneeuw en zo door. Dat wordt dan na jaren en jaren een heel dik pak sneeuw, hoger dan de hoogste toren. En dat pak sneeuw wordt dan ijs en die hoge berg ijs gaat dan heel langzaam schuiven naar Nederland. Die bergen van ijs schoven over Nederland heen, ook over Buitenpost en verder, maar niet verder dan de rivier de Rijn. Was dat erg? Nee, want er was toen geen Buitenpost, want het was hier veel te koud. In de zomervakantie was het niet warmer dan 10 graden en ’s winters vroor het wel 30 graden. Er waren hier geen mensen en geen dieren en ook geen bomen en planten. Alleen in Spanje was het daarvoor warm genoeg.

Wat gebeurde er na deze grote ijstijd?
Het werd een beetje warmer, vooral in de zomer, en het ijs begon te smelten. Wat overbleef was een kale vlakte met alleen zand, modder en stenen. Op deze kale vlakte begon toen gras te groeien. Nog geen bomen. Toen kwamen de dieren: rendieren, mammoeten, wolharige neushoorns, wilde paarden, sabeltandtijgers, holenberen en holenleeuwen. Die beren en leeuwen woonden waarschijnlijk niet in holen, maar de botten hebben archeologen teruggevonden in verborgen grotten. Vandaar. Daarna kwamen er ook mensen. Niet mensen zoals wij, maar neanderthalers. Deze mensen jaagden met speren op die wilde paarden en al die andere dieren. Ze woonden in tenten net als de indianen. Van die tenten, speren en alle andere dingen die ze maakten van hout of botten en vellen van dieren is bijna niets bewaard, want al die dingen zijn verrot. Dingen van ijzer en brons ook niet, want dat konden ze toen nog niet maken. Wat wel bewaard is, zijn dingen die ze maakten van steen, van vuursteen, zoals messen en speerpunten. Steen verrot niet en die stenen gereedschappen hebben we wel gevonden. Die bewaren we nu in ons museum.
De neanderthalers zijn uitgestorven net als de mammoet, de wolharige neushoorns, de sabeltandtijger, de holenbeer en de holenleeuw. Het wilde paard en het rendier zijn niet uitgestorven. Rendieren houden van koud weer die vind je nu alleen nog maar in Noorwegen.

Hoe lang was dat geleden?
Lang, wel 100.000 jaar. Misschien kun je met je klas met stoepkrijt een tijdlijn op het schoolplein maken. Reken voor elke 100 jaar één meter.
Begin maar met vandaag en dan steeds verder terug. Doe eerst maar een lijn van 10 meter terug. Dan ben je in de tijd van de kastelen en de ridders en dan ben je in het jaar ….. Dan weer 10 meter verder terug tot het jaar 0. Dat is het jaar van de geboorte van Jezus en de tijd van de Romeinen. Dan weer 30 meter verder terug. Dan ben je in de tijd van de Hunebedbouwers. Dan nog eens 100 meter terug, dan ben je in de tijd van de eerste mensen in Nederland. Geen Neanderthalers, want die waren toen al uitgestorven, maar mensen zoals wij. Is jullie schoolplein groot genoeg voor zo’n tijdlijn? Ik denk het niet.
Voor 100.00 jaar moet je nog veel meer meters terug. Je moet maar even gaan rekenen hoeveel meter.

Je kunt ook googelen op:

  • Neanderthaler
  • Rendier
  • Mammoet
  • Sabeltandtijger
  • Holenleeuw

Succes!

Zoekmachines

Zoeken naar informatie voor een werkstuk of spreekbeurt?
Google inzetten ligt voor de hand. Maar zoeken kan ook anders.
Met zoekmachines voor de jeugd. Hieronder een paar voorbeelden.

Een zoekmachine en startpagina voor kinderen van 8 tot 12 jaar:  slim zoeken  Je kunt onder andere zoeken naar schoolvakken, nieuws en beelden. Door een zoekresultaat aan te klikken, wordt je doorgestuurd naar een andere voor kinderen geschikte website.

Jeugdbieb is een verzameling links naar informatieve websites voor kinderen. De informatie is ingedeeld in verschillende categorieën, zoals natuur, landen en dieren. Op de voorpagina staan nieuwsberichten die voor kinderen interessant zijn.

Meester Sipke is een handige en leuke zoekmachine voor kinderen. De zoekmachine is gevuld met heel veel leuke websites voor kinderen, maar vooral met sites waar je iets kunt leren. Informatie nodig voor een werkstuk, topografie oefenen of de tafels leren? Vul in wat je zoekt en je vindt beslist iets in het grote aanbod.

En er is ook veel informatie te vinden op archeologieopschool.nl  .

Back To Top